Helsingin sanomat OP-PohjolaElisa HOK-Elanto Holday InnAccenture Bob Helsinki

Festari-info

Juhlaviikoista sanottua

Huvila-teltta:

"Ihmetellä täytyi Ictus-yhtyeen soittajien muistia, taitoa ja tarkkuutta nopealiikkeisessä musiikissa. Voisi luulla, että heillä on improvisatorista vapautta. Reichilla on kuitenkin tapana merkitä teoksensa tarkasti nuoteiksi."
Helsingin Sanomat 7.9.2010

"Illan huippukohtia oli, kun Anna Puun bändi lauloi yhdessä kauniin Linnuton puu -kappaleen intron, säestyksenään vain Annan kitara. Vau mitä laulua! Äänet soivat upeasti yhteen, yhtään ei hapuiltu."
Helsingin Sanomat 4.9.2010

"Oli pakko vähän päivitellä: Andrade on vain 25-vuotias eikä hän ole käynyt musiikkikouluja, mutta silti hän on täysin maailmanluokan laulaja ja esiintyjä, jolla on kykyjä myös lauluntekijänä. Mihin niitä kouluja tarvittiinkaan?"
Helsingin Sanomat 4.9.2010

"Harmonikan painimestari Kimmo Pohjonen näki muutama vuosi sitten Kazanissa Tatarstanissa ukrainalaisen nelihenkisen DakhaBrakha-yhtyeen, innostui ja puhui sen Huvilaan. Onneksi puhui.
Naiset lauloivat vimmatun rummutuksen kera kuin kadotetun ugriheimon jumalattaret: moniäänisesti, korkealta, arkaaisesti, silti hallitusti."
Helsingin Sanomat, 3.9.2010

"Tälle comebackille on selvästi tilausta. Tanssilattialla oli paljon myös iäkkäämpiä pareja, joilla askel-askel-hyppy-jenkkakuviokin löytyi lihasmuistista tuosta vaan. Moni taisi olla ensi kertaa Huvilassa, nuoruusvuosien tanssisaundeja fiilistelemässä. Siihen tarjoutui hyvät eväät."
Helsingin Sanomat Jälleen soittaa Dallapé -illasta 2.9.2010

"Wainwright on tulkki, jonka läpi musiikki ja runous tuntuvat virtaavan niin, että energian melkein näkee."
Helsingin Sanomat, 1.9.2010

"Museoinnin sijaan maineikkaan taiteilijaparin Loudon Wainwright III :n ja Kate McGarriglen tytär teki lauluista omiaan tunnistettavaan muotoon kajoamatta - jopa ikivihreät kuten La foule ja L'accordeoniste kajahtivat luontevasti. Soudain une valée toimi sekin hienosti, unenomaisen tunnelman tavoittaen."
Turun Sanomat Martha Wainwright sings Piaf -konsertista 1.9.2010

"Tehokas musiikki ei Shantelille silti riitä. Hän on vielä armoitettu viihdyttäjäkin."
Helsingin Sanomat keikasta 30.8.2010

"Man kan helt enkelt inte motstå gruppens kollektiva glädje, som smittar av sig publiken, som dansar på för fullt till slutet av spelningen."
Hufvudstadsbladet om Staff Benda Bilili, 27.8.2010

"Huvila-teltta hytkyy jo Staff Benda Bililin ensimmäisen biisin aikana, kun yleisö ryntää tanssimaan."
Kauppalehti, 27.8.2010

"Summa summarum: Staff Benda Bilili on mahtavan valoisa selviytymistarina ja konsertti oli elämys."
Helsingin Sanomat 27.8.2010

"Valdésin tekniikka ja kyvyt eivät tunne rajoja. Hän osaa kaikki tyylit ja kykenee viskomaan minkä hyvänsä musiikillisen aihion klassisesta jazziin ja lattariin pianistiseen teholinkoonsa."
Helsingin Sanomat 25.8.2010

"Lisa Nilssonin taitava äänenkäyttö selviää levyiltä, mutta naisen loistava live-läsnäolo tuli Huvilan loppuunmyydyssä avajaiskonsertissa iholle aivan puskan takaa."
Helsingin Sanomat 22.8.2010


Tanssi, sirkus:

"Anne Teresa De Keersmaekerin läsnäolo lavalla on uskomattoman vangitsevaa. Hänen herkistynyt keskittymisensä ja ilmeinen musikaalisuutensa pitävät yleisön sormenpäissään jopa silloin kun tanssija vain istuu ja kuuntelee."
Helsingin Sanomat 7.9.2010

"Jos Juhlaviikkojen tanssitarjonta jatkuu samantasoisena kuin tänä vuonna, Helsingissä olisi vihdoin mahdollista saada kuva kansainvälisen nykytanssin suuntauksista."
Jukka O. Miettisen Kommentti, Helsingin Sanomat 4.9.2010

"Hologram Walls paljastaa Knifin kyvyn luoda teokselle oma ominaisluonteensa. Se myös osoittaa, että Knif hallitsee niin intiimien tuokioiden kuin mutkikkaiden ryhmäkohtauksien rakentamisen. Vaikuttavinta teoksessa on kuitenkin sen luoma outo ja yllätyksellinen maailma."
Helsingin Sanomat 4.9.2010

"Hyvällä syyllä voidaan puhua maskuliinisesta ja voimakkaasta teoksesta, mutta en syyttäisi sitä silti machoilusta. Kiistämättä duetot ovat jonkinlaisia yhteenottoja, mutta ei pelkästään kukkoilua. Ne ovat taiturillisen tarkasti koreografioituja ja jäntevästi esitettyjä. Suorastaan millimetripaperin tarkasti suunniteltua riehuntaa."
Helsingin Sanomat Grupo de Ruan H3-tanssiesityksestä 2.9.2010

"Les Ballets C de la B koostuu moniin liiketekniikoihin erikoistuneista kansainvälisistä osaajista. Esiintyjien virtuoosisuus ei kuitenkaan koskaan peitä alleen teoksen syvää humaanisuutta, joka ei rajoitu vain terveisiin, "kauniisiin" ihmisiin. Kerrassaan mieleenpainuva ja koskettava ilta!"
Helsingin Sanomat, 31.8.2010

"Eihän tällaista konsanaan ole nähty. Kokoillan sirkusesitys, joka perustuu vain nuorallatanssille. Kaikki tapahtumat sijoittuvat yläilmoihin eri tasoille, mikä tekee siitä fantastisen moniulotteisen. Kaikki suunnat ja koko tila ovat käytössä."
Helsingin Sanomat Le fil sous la neige -esityksestä 29.8.2010

"Lightening onkin niitä tanssiteoksia, joita ei edes halua merkityksellistää sanoilla jälkikäteen. Se pitää nähdä ja kokea. Esitystilanteessaan se tarjoaa sanattomasti jotakin hienoa, parhaimmissa hetkissään se näyttää, mitä mahdollisuuksia ruumiillisessa läsnäolossa on. Se tekee sen hienovaraisesti luottamalla tanssijoiden taitoon tehdä pienessä paljon."
Turun Sanomat, 24.8.2010

"Laulu, tunneilmaisu ja tanssi nivoutuvat saumattomasti yhteen. --- Teosta leimaa harkittu sattumanvaraisuus. Aivan kuin katsoisi ilmavaa abstraktia maalausta, jolla ei ole tarve tai lupa ilmaista mitään muuta kuin omia pintojaan, sävyjään ja linjojaan."
Deborah Hayn Lightening-teoksen ensi-illasta, Helsingin Sanomat 22.8.2010


Klassinen musiikki:

"Myös orkesterin hienostuneet, kaunissointiset puhaltajat demonisoituivat ja alkoivat säteillä tulenliekkeinä.
Sinfonian uupumuksen hetkinä lämmin- ja jalosointisella jousistolla oli tilaisuus loihtia surullisen lyyristä virtaa."
Helsingin Sanomat London Philharmonic Orchestran konsertista 6.9.2010

"Ludwig van Beethovenin viulukonsertossa orkesteri teki kamarimusiikillisen läheistä, herkästi reagoivaa yhteistyötä älykkään ja persoonallisen, estradileijonan suuria elkeitä vältelleen saksalaisen solistitaiturin Christian Tetzlaffin kanssa."
Hs.fi London Philharmonic Orchestran konsertista 5.9.2010

"Ahon kvintetto käynnistyy lähes samoin kuin Franz Schubertin kvintetto, mutta liukuu pian omille teilleen. Paikoin vilahtaa uusi Schubert-sytyke - rytmihahmo, kudostyyppi tai melodiasolu - muutoksen laukaisijana. Aho ei jää Schubertin vangiksi tai varjoon."
Helsingin Sanomat Kamarimusiikkia kaupungintalolla V -konsertista 4.9.2010

"Johtotähti on syttynyt"
Uutispäivä Demari Santtu-Matias Rouvalista 31.8.2010

"Kaksi lyyristä viulusonaattia, joissa piano on vieläpä aloitteentekijänä, ei ole helppo valinta, jos aikoo kehittää tarpeeksi jännitettä kolmen vartin ajaksi. Linda Hedlundilta ja Risto-Matti Marinilta se onnistui."
Helsingin Sanomat Kamarimusiikkia kaupungintalolla -sarjan konsertista 27.8.2010

"Kun Jean Sibeliuksen sinfoniat nro 3 ja 4 soivat Helsingin yliopiston juhlasalissa, tuntui, että säveltäjämestari oli palannut kotiin."
Helsingin Sanomat 26.8.2010

"Kaikki olivat ikään kuin yhtä suurta sibeliaanista musiikkiheimoa."
Helsingin Sanomat 25.8.2010

"Salskea ja elinvoimainen Tapiola Sinfonietta antautui ihailtavasti kapellimestarinsa vietäväksi. Orkesteri sopii jo silkkaa nuorekkuuttaan Sibeliuksen varhaistuotannon esittäjäksi. Leif Segerstam, ehtymättömän potentiaalin lähde, sai juhlia jälleen yhtä Sibelius-voittojen virstanpylvästään."
Uutispäivä Demari Sibeliuksen 1 & 2 sinfonian esityksestä 25.8.2010

"Kapellimestari Nils Schweckendiek sekä Uusinnan pianistit, jousi- ja lyömäsoittajat ja puu- ja vaskipuhaltajat tuntuivat pitävän Furrerin musiikkia riemastuttavan haasteellisena tehtävänä. Jälki oli virtuoosisen nopeakäänteistä ja tarkkaa."
Helsingin Kamarikuoron ja Uusinnan konsertista Helsingin Sanomissa 23.8.2010

"Kotikonsertti tuntui Juhlaviikkojen yhteydessä tuoreelta ja jätti erityisen hyvän mielen."
Soitto kotiin -konsertista Helsingin Sanomissa 23.8.2010

"Private Musicke eli aina Koženán tulkintojen mukana, hänen tunteittensa ja impulssiensa sävyjä tarkasti seuraten. Se oli tuoreuden ja välittömyyden salaisuuksia. --- Maanläheinen rakkauden riemu pääsi paljasjalkaisen laulajan konsertissa lopulta voitolle, ja ylimääräisiä siunaantui ihastuneen yleisön iloksi kolme kappaletta"
Magdalena Koženán ja Private Musicken konsertista Helsingin Sanomissa 22.8.2010


Elokuva, kuvataide:

"Julienin teoksessa on vastustamatonta imua."
Turun Sanomat 26.8.2010

"Julienin teos kommentoi alleviivaamatta sekä nykyistä yksityisen ihmisen turvattomuutta että tapaa, jolla sitä uutisoidaan."
Savon Sanomat 24.8.2010

"Tänään avautuva näyttely kuuluu Helsingin juhlaviikkojen kaikkien aikojen kuvataidetarjonnan ehdottomiin huippuihin."
Isaac Julienin Ten Thousand Waves -näyttelystä, Helsingin Sanomat 21.8.2010


Teatteri:

"Kuuma ankanpoikanen -ryhmän rykäisy on ennakkoluulottomuudessaan ja vilpittömyydessään namupala. Ja ehkä myös taidekasvatuksellinen täky."
Helsingin Sanomat 5.9.2010

"Mestarillisella ajoituksellaan irlantilaisnäyttelijät tekevät Walshin tekstistä näyttelijäntyön ja mustan komiikan grillijuhlaa jokaista kaljamahaa ja sänkikarvaa myöten."
Helsingin Sanomat Penelopesta 4.9.2010

"Aivan kuin olisi oikeasti osallistunut lastenkutsuille, joiden sankari jo seuraavassa hetkessä myydään orjaksi."
Helsingin Sanomat Everything Falls Apart -näytelmästä 31.8.2010

"Näyttelijöistä näkee, kuulee ja tuntee, miltei haistaakin, että tarina on syvästi koettu ja omaksi otettu. Tiina Weckströmin vaikuttavan läsnäoleva, paikoin kerrassaan hurja ilmaisu yltää itsensä häpeää vastaan panssaroineesta karskista akasta aina vereslihaiseen, elämänuskonsa menettäneeseen äitiin."
Helsingin Sanomat Vincent River -näytelmästä 30.8.2010

"Ja voihan perkules, miten tehokkaasti liettualainen magiikka uppoaakaan ytimiin."
Helsingin Sanomat Mrs. Strangled and Mr. Shot -näytelmästä 26.8.2010

"Minä en kuitenkaan tarvitse esityksen jälkeen onnellisuuspilleriä, päinvastoin. Tärkeilemätön teos toimii oivana piristysruiskeena."
Helsingin Sanomat Void Story -näytelmästä 23.8.2010

"Dorota Maslowskas text är genial i sina upprepadenegationer av mer eller mindre samtliga repliker och humoristiska hänvisningar till filosofer och författare som får sina namn förvrängda."
Hufvudstadsbladet No Matter How Hard We Tried -näytelmästä 21.8.2010

"Riemukkaan raaka satiiri."
No Matter How Hard We Tried -näytelmästä, Helsingin Sanomat 21.8.2010

 

Ennakkokonserteista:

"Jotain erityistä täytyy olla pianistissa, joka saa yleisön hihkumaan seisaaltaan ja sitkeimmät jonottamaan nimikirjoitusta vielä lähes tunti konsertin jälkeen."
Arvio Jevgeni Kissinin konsertista Helsingin Sanomissa 16.8.2010

"Brasilialainen supertähti Caetano Veloso vaikuttaa onnelliselta mieheltä. Hän pursui rytmikästä elämänhurmaa ja piti yhtyeineen yleisön herpaantumattomassa otteessaan rokkaavalla ja funkkaavalla sambapohjaisella rautalankamusiikillaan."
Arvio Caetano Veloson konsertissa Helsingin Sanomissa 5.8.2010


Juhlaviikkojen 2010 ohjelmistosta etukäteen sanottua:

"Monelle oli yllätys se, että 1960-luvun lopulla Brasilian kulttuurielämää mullistaneen Tropicalismo-liikkeen keskeisen tekijän on niin tuoretta ja kiinnostavaa. --- Odotusten täyttymys taas oli päästä erinomaisissa olosuhteissa kuulemaan, kuinka maaginen Veloson ääni todellakin on ---."
Helsingin Sanomat Caetano Veloson Kööpenhaminan konsertista 1.8.2010, kaksi päivää ennen miehen Helsingin konserttia

"Olen kyllä käynyt Kansallisoopperassanne katsojana, kun Peter Sellars ohjasi Kaija Saariahon Kaukaisen rakkauden. Silloinkin oli elokuu, helle, ja ihmiset niin avoimia ja ystävällisiä."
Mezzosopraano Magdalena Kožená tulevasta Juhlaviikkovierailustaan Helsingin Sanomissa 1.6.2010

"Kesällä tätä herkkua pääsee livenä nauttimaan useilla festivaaleilla Porista Tangomarkkinoiden kautta Juhlaviikoille. Ja inehmot, kyllä tietää voi, että kannattaa mennä."
Helsingin Sanomat Dallapén paluusta 21.5. 2010

"Klassisen musiikin ohjelmistossa on jälleen korkeatasoinen esiintyjäkaarti."
Helsingin Uutiset 8.5. 2010

"Lontoon filharmonisen orkesterin vierailu huipentaa elokuussa alkavat Helsingin juhlaviikot."
Aamulehti 5.5.2010

"Lupauksia taiteen tuomisesta kaduille lunastetaan."
Helsingin Sanomat 5.5.2010

"Helsingfors festspel gästas i år av flera tunga namn inom musik, teater, dans och bildkonst."
Borgåbladet 5.5.2010

"Yllättäjän roolin ottaa Kap Verdeltä kotoisin oleva Mayra Andrade, 25. Uskomattoman kaunista bossanova-henkistä laulua!"
Helsingin Sanomat 5.5.2010 Huvila-teltan ohjelmistosta

"Helsingin juhlaviikot tarjoaa tuttuun tapaan monipuolisen kattauksen taiteen kentältä. Suomen suurimmalla festivaalilla vierailee alojensa huipputaiteilijoita."
Yle.fi Uutiset 4.5. 2010

"Isaac Julien on ennen kaikkea elokuvien tekijä ja installaatiotaiteilija, joka yhdistää taitavasti musiikkia, tanssia ja teatteria."
Suomen Kuvalehti 4.5. 2010